Fotturene til Den Norske Klubben
Her finner dere beskrivelse over de turene som Klubbens Fotturgruppe arrangerer, med veibeskrivelse til startpunkt, og link til selve turen (Wikiloc-app).
Korte og lette turer og byvandringer:

1: Altea - Algar, "Blå rute"

Ca 8.5 km rundtur langs elven i Altea og i Alteas bakhager. Litt lang, men lett tur, ca 2 timer + pauser. Ikke mye bakker, sti og grusvei på ca halve turen, deretter asfaltveier tilbake. Total høydeforskjell ca 55 meter. Vi parkerer ved sportsplassen i Altea.

2: Altea -Algar, til Altea la Vella

Den "røde ruten", ca 9,5 km tur i Alteas "bakhager", til Altea la Vella og Fuente de Garroferet. Lett og fin tur på asfalt eller grus. Rundtur. Orker man ikke å gå helt opp til kilden, tar man en rast på en av kafeene i Altea la Vella.

Startpunkt

3: Cala Finestrat til Torres

Lett frem- og tilbaketur fra "et stykke oppi bakken" mot Torres-stranda i Villajoyosa. De som ønsker kan forlenge turen ved å gå opp til tårnet. Mulighet for et bad på stranden i Cala Finestrat etter turen.

Til Startpunkt

4: Calpe, stranden nordover

Lett tur langs sjøen fra nordenden av Calpe. Fin sti, med korte opp- og nedoverbakker. Rekkverk og trapper mange steder. Frem- og tilbaketur som man kan lage så lang eller kort man vil. Mange kafeer underveis. Mulighet for bading etter turen.

5: La Olla, Tur langs stranden

Tur langs stranden fra La Olla i Altea. Flat og grei tur, frem og tilbake. Mulighet for lunsj på strandkafeene.

Se ruten her

Til Startpunkt

6: Ruta del Riu, Sella

Vi kjører til byen Sella, gjennom denne og parkerer på en stikkvei ved elven. En veldig hyggelig tur i elveleiet langs elven (bekken) i Sella, der vi krysser elven mange steder på plankebroer (NB! elven er knapt 1 meter bred, og er nærmere en bekk). et par småkneiker på 1 til 2 meters høyde, ellers veldig lett å gå. Fram og tilbaketur med vendepunkt ved den gamle møllen i Sella. Ca 4,5km, 1 time og tre kvarter + pauser.

7: Km-merke 7 mot Klippevinduet

Vi kjører 7 km forbi Tarbena mot Castell de Castelles. Der går vi en runde på ca 6 km (4,5 hvis man ikke går til klippevinduene). Lett tur uten særlig stigning, på greie grusveier. Litt stigning og smal sti mot klippevinduene, ellers en tur i lett terreng.

8: Xirles, korttur

Rundtur uten de store utfordringer på ca 6,5 km, 1 time og 40 minutter + pauser. Vi tar her gjerne en matpause når vi er tilbake på parkeringen i Xirles, der er det benker og greit å sitte, for det er lite naturlige pauseplasser på turen.

9: Kongleskogen, Afrikavinduet

Kjøreturen opp til parkeringen er lang og svingete, og kan være skremmende for de med høydeskrekk! Blanding av grus og betongvei, med bratte stup på utsiden.
Selve turen er veldig lett å gå frem til en rasteplass, ca 2 km fra parkeringen. Litt utfordrende opp til Afrikavinduet, med mye rullestein i en skjev sti. Ikke noe for de med dårlig balanse og høydeskrekk! De som ikke ønsker, tar pause, mens noen går mot Afrikavinduet. Frem- og tilbaketur på grusvei, totalt ca 4,8 km.
Kjørestrekning: Ca 34 km, 1 time.

Se turen her

Til veien opp til startpunkt (Google Maps viser ikke hele ruten).

10: Sella, Ruta de Agua 2

Vi parkerer på parkeringsplassen til høyre før vi kommer inn i Sella by. Derfra er det en rundtur på 6,5 km, på asfaltvei og litt sti, og vi går også et stykke langs elven ned til møllen. En ganske lett rundtur på litt over 2 timer inludert pauser.

11: Alcalali: Rundtur i lett terreng

Rundtur i lett terreng, mest asfaltvei, men også noe på skogsti og langs elveleie. 6,5 km, 1 time og 3 kvarter + pauser. En tur "alle" kan gå. Parkering i utkanten av Alcalali.

Rute til parkering.

12: Cova de Dalt rundtur

Vi kjører forbi Tarbena mot Castell de Castells, og etter ca 6/7 km tar vi av til høyre opp mot Flyplassen. Turen er på ca 3,8 km, og tar ca 1 time og et kvarter å gå. Vi tar god pause i grotten, her er en del å se. Man kan også gå litt ekstra til et flott utsiktspunkt over Jalondalen.

Se rute til startsted

13: Byvandring Altea

Byvandring i Altea, kort tur med mye stopp og kafeer underveis. Trenger nesten ingen trening og det er mye gøy å se på.

Startsted

14: Byvandring Finestrat

Koselig vandring i Finestrat, der vi får guidet tur av noen som bor der, lett tur, men en del opp og ned i gatene. Trapper.
Langturer/Fjellturer:

1: Abdet, fra byen

Ca 7 km rundtur fra Abdet. Ca 2 timer + pauser. Startpunkt i Abdet, ca 650 moh, høyeste punkt 867 moh. Gode stier og veier. God parkering i Abdet.

Veibeskrivelse til startpunkt/parkering.
nor

2: Abdet, tur 2

Rundtur, ca 7,3 km, ca 2 t 45 min inkl pauser. Ganske lett tur, med en litt lang bakke oppover på slutten. Masse fine mandelblomster i sesongen.

3: Caballo Verde

Moderat langtur, ca 8,5 km,ca 3 timer pluss pauser. Lang oppoverbakke på begynnelsen,  men ikke for vanskelig. Endel fine stier, men mye skarpe steiner på store deler av turen. God balanse og gode fjellsko anbefales, gjerne staver. Vi kjører til Benimaurell, der det er god parkering for mange biler i utkanten av byen. Kafeer.

Se startsted her.

4: Casa Pinta

Lett til moderat tur, ca 6,5 km, litt over 2 timer inklusive pauser.
Vi kjører forbi Font Moli i Finestrat, og videre ca 5 km innover veien. Parkering for 4-5 biler. Vi går en del oppover bakke til "bordet", før vi tar stien til venstre og får en fin rundtur uten særlig mer oppoverbakker, (men ganske bratt nedstigning) tilbake til parkeringen.

Startpunkt her.

5: Sella, Maurertrappen

Rundtur, ca 6,8 km og 2 timer + pauser. Grei tur for de fleste, men litt skummelt for enkelte ned den bratte eselstien/trappen.  Passerer huset til den nederlandske eneboeren, han har bodd lenge i Norge og snakker norsk, liker å slå av en prat.

6: Polop, Castellet

Moderat 6,5 km, rundtur, ca 2,5 time inkl. pauser. Mye oppover på begynnelsen, en bratt kneik på hjemturen som kan være vanskelig å komme opp. Høydeforskjell: 258 moh - 503 moh.

7: Selladalen

Lett/moderat tur, ca 7,5 km, ca 2,5 timer inkl pauser. Lange, men slake oppoverbakker de første 4 km, (vi starter på 565 m, og toppen er på 866 m), og grei nedoverbakke de siste km. Vi kjører til Sella, og tar av til høyre innover i dalen, ca 6,5 km.

Veibeskrivelse til turstart/parkering.

8: Tarbena: Els Arcs

Fra km-merke 7 på veien fra Tarbena til Castell de Castells. Ganske lett rundtur, ca 8 km, lite bakker og gode stier/grusveier. Om man ønsker, kan turen bort til klippevinduene sløyfes (ca 1,3 km i litt ulendt terreng),og man kan sitte og ha spisepause mens man venter på de andre.

9: Tarbena: mot C. de Castells

Vi kjører til km-merke 7 fra Tarbena mot Castell de Castells. Ca 8 km rundtur i vakre omgivelser. Tid: Under 2 timer + pauser. Starter flatt på ca 725 moh, så en del nedover til 625 moh, før det går oppover igjen til ca 807 moh. Turen kan utvides til å inkludere Els Arcs (ca tre kvarter ekstra).

Startpunkt for turen.

10: Tarbena, rundtur

Ca 7 km rundtur i vakker natur og flott terreng! Ca 2,5 timer inkl gode pauser. Høydeforskjell: Start i Tarbena på 579 moh, høyeste punkt 690 moh. Mandelblomster.

11: Xirles

Rundtur fra Xirles by, med frem og tilbake på begynnelse og slutt, rundtur i midten. Ca 10,5 km, 2,5 time + pauser. En lang, men likevel en relativt lett tur.

12: Almedia under Xorta

Frem- og tilbaketur, ca 9.7 km, litt over 3 timer inkl pauser. Lang oppoverbakke helt frem til der vi har pause, bratt de første par km, så ganske slak til endepunktet. Man kan gå så langt man vil før man evt snur. Flott utsikt over Guadalest fra vendepunktet /pausepunktet.

13: Sierra Bernia, til Hullet

Ca 8,2 km rundtur, ca 3,5 timer inkl. pauser. Relativ tung. Mye oppover og nedover i ulendt, steinete terreng. Flott utsikt over hele dalen vår!

14: Sierra Bernia, til Passet

Denne turen starter på grusvei/skogssti de første 3 km, så er det en bratt stigning de siste 800 meter opp til toppen (120 høydemeter stigning), der vi har spisepause og snur nedover igjen. Frem og tilbaketur på ca 8 km, ca 2,5 time + pauser.
De som ønsker, kan gå korttur, de går da frem og tilbake på grusveien (ca 5,8 km totalt), mens langturgruppen går helt opp til utsiktspunkt på ryggen av Sierra Bernia.

15: Fuente de Partagat

Fin rundtur, ca 7,8 km 2,5 timer inkl. pauser. Lett reundtur, men en seig oppoverbakke mot slutten av turen. Fine stier og grusveier.

16: Guadalestdammen, dalen

Vi starter ved dammen, går så nedover i dalen, før vi skjærer opp i skogen (ved den lille Nisperos-plantasjen). Tung oppoverbakke (ca 1,5km) oppover i åsen, før det flater ut og vi får en lett vei hjem. Rundtur, ca 7 km, ca 2,5 timer inkl pauser.

17: Font Moli, Finestrat

Vi starter turen ved Font Moli, og får en flott rundtur på ca 8,25 km, ca 2 timer og et kvarter + pauser. Vi går ca 220 høydemeter i løpet av 2 lange kneiker i løpet av første halvdel av turen, siste halvdel er greit nedover og bortover.

18: Bolulla

Ca 6,6 km, 2 timer + pauser. Frem og tilbake + rundtur på midten av turen. Lang oppoverbakke fra Bolulla, fine stier, men en god del vei på nedturen.

19: Bolulla, Lille klippevindu

Rundtur 7,8 km, noe over 3 timer inkl pauser. En god del oppover til å begynne med, så flater det ut, litt vrien nedstigning før lett sti tilbake.

20: Relleu

6,2 km rundtur fra Cementeri i Relleu, retning Sella, ca 2 timer inkl. pause. Høydeforskjell: fra 468 moh til 643 moh, ikke spesielt bratt, enkel å gå.

Veibeskrivelse til startpunkt/parkering.
nor

21: Motorsykkelm. til Guadalestd.

Ganske lang tur som starter fra Motorsykkelmuseet og går først oppover dalen mot Guadalestdammen. Vi tar av oppover i åsen, en nokså lang og bratt stigning (ca 130 høydemeter), før det blir noe slakere og lettere stigning videre til toppunktet ca 60 høydemetere opp. Derfra går det nedover og bortover hele veien tilbake. Ca 11,7 km, 3 timer + gode pauser, så vi må regne nærmere 4 timer på denne turen.

22: Olta, rundtur sydsiden

Rundtur/frem og tilbake på sydsiden av Olta-fjellet ved Calpe. ca 6,6 km, 1 time og 45 min gangtid, 2 timer og 15 min med pauser. En litt lang stigning i begynnelsen av turen (ca 70 høydemeter), deretter lett kupert til ny stigning på rundt 80 høydemeter midtveis. deretter flatt eller nedover tilbake. Vi tar pause ved Ermitaen, der er det gode benker å sitte på.

23: Alberca/morgoig-froskedammen

Ganske lang rundtur på nærmere 9 km, lang oppovebakke de første 3 km, fra 328 til 610 m, deretter stort sett nedover resten (noen kneiker oppover) på gode stier og litt på grusvei mot slutten. 2,5 timer gange pluss pauser blir ca 3 timer og et kvarter.

Se ruten her:

24: Relleu: Collado de Monsempere

Rundtur på 6,5km, ca 1 time og tre kvarter + godt med pauser, da det er lang og ganske seig bakke opp på første halvpart av turen. Etter en bratt bakke på toppen blir man belønnet med fantastisk utsikt der vi nyter medbrakt mat og drikke. Lang nedoverbakke på hjemtur. Parkering v/Cemeteri i Relleu.

Til parkeringen.

25: Casa Pinta Lang runde

Moderat til avansert tur, ca 8,7 km, 2,5 timer + gode pauser, 400 høydemetere. Vi kjører forbi Font Moli i Finestrat, og videre ca 5 km innover veien. Parkering for 4-5 biler. Vi går en del oppover bakke til "bordet", rundt 300 høydemeter. Så fortsetter vi oppover (ca 100 høydemetere) og får en fantastisk utsikt over dalen mot Sierra Bernia og Benidorm. Spisepause på toppen, med flott utsikt. Resten av turen går nedover bakke før vi kommer tilbake til bilene.

26: Lliber, lang runde

Lang rundtur fra Lliber, nesten 10,5km, ca 3,5 timer inkl. pauser. Endel på asfalt og betongvei, men mye på stier, både gode skogsstier og mer steinete stier. Høydeforskjell ca 170 meter, men ingen bratte bakker, verken oppover eller nedover.

Rute til startpunkt.

27: Sierra Bernia rundt

Lang runde rundt Sierra Bernia på 13,25 km og nærmere 4 t + pauser. Vi begynner ved grillplassen, og går sydøstover, opp til og over passet, på nordsiden av fjellet går vi nordvestover, og det er nedoverbakker til vi igjen går opp, og over toppen og til Fortet, som er det høyeste punkte på turem, ca 825 m. Deretter en kronglete og bratt nedstigning til parkeringsplassen.